پرسش‌های متداول


شرایط عضویت در کتابخانه چگونه است؟

براساس آئین نامه مصوب شورای دانشگاه تهران (متشکل از رئیس، معاونان، رؤسای دانشکده‌ها و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران) از تاریخ ۰۵/‏۰۴/‏۱۳۸۰‬ به بعد کتابخانه صرفاً به اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تهران سرویس دهی داشته باشد. سایر مراجعین به کتابخانه می‌توانند با توجه به آیین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران به عضویت کتابخانه دانشکده درآمده و از منابع موجود در کتابخانه استفاده نمایند.

نحوه عضویت دانشجویان دانشگاه تهران در کتابخانه چگونه است؟

۱. فعال کردن ایمیل دانشگاه تهران؛

۲. ارائه کارت دانشجویی هنگام مراجعه به کتابخانه؛

آیا امکان جستجوی منابع کتابخانه خارج از دانشکده وجود دارد؟

بله، شما با مراجعه به لینک https://lib1.ut.ac.ir:8443/site/biblio/advanced می‌توانید در سامانه آذرسا به جستجوی منابع در سطح دانشگاه و دانشکده بپردازید. در صورت موجود نبودن منبع از خدمات تحویل مدرک استفاده نمائید.

آیا امکان استفاده از اینترنت در کتابخانه وجود دارد؟ 

بله، کتابخانه مجهز به اینترنت بی سیم است.

چگونه می توان مقاله موردنظر را سفارش داد؟

جهت سفارش مقاله به قسمت خدمات تحویل مدرک کتابخانه مراجعه نمایید و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

چگونه باید کتاب موردنظر خود را سفارش داد؟

جهت سفارش کتاب به قسمت خدمات تحویل مدرک کتابخانه مراجعه نمایید و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

چگونه می‌توان از کتاب های الکترونیک و سایر منابع دیجیتال کتابخانه استفاده کرد؟

جهت دریافت راهنما کلیک کنید.

آیا برای باز پس دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده الزامی است؟

خیر.

آیا می‌توان با کارت دانشجویی/ عضویت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟

خیر.

آیا ارائه کارت دانشجویی/ ‏‬عضویت برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟

بله، برای دانشجویان دانشگاه تهران، کارت دانشجویی به منزله کارت کتابخانه است.

آیا می‌توان کتاب مرجع، مجلات، منابع دیداری شنیداری و پایان نامه‌ها راه به امانت برد؟

خیر، به دلیل ماهیت این منابع و حقوق سایر کاربران این امکان وجود ندارد.

کتاب امانت گرفته شده چگونه تمدید می‌شود؟

الفت. تمدید اینترنتی (از طریق آذرسا)

ب. تماس تلفنی با شماره ۶۱۱۱۹۲۳۷ - ۸۸۳۳۹۰۹۴ - ۸۶۰۹۳۴۶۵

ج. مراجعه حضوری به میز امانت کتابخانه با در دست داشتن کارت دانشجویی؛

آیا امکان رزرو منابع وجود دارد؟ 

در حال حاضر این سرویس قطع است.

آیا دانشجویان اجازه ورود به مخزن کتاب ها را دارند؟

در زمان شیوع بیماری کووید 19، مخزن بسته است.

تعداد منابع و مدت زمان امانت آنها چگونه است؟

اعضای هیئت علمی دانشگاه ۱۱ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۳ جلد)، هر یک به مدت ۴ هفته.

دانشجویان دوره دکتری ۱۰ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۲ جلد)، هر یک به مدت ۴ هفته.

دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۰ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۲ جلد)، هر یک به مدت ۳ هفته.

نحوه پرداخت جریمه‌های نقدی به چه صورت انجام می‌گیرد؟

جریمه‌های نقدی کتابخانه از طریق دستگاه کارت خوان کتابخانه (P.O.S) قابل پرداخت است و به حساب دانشگاه تهران واریز می‌شود.

تسویه حساب اعضای آزاد و دانشپذیران دوره‌های MBA و DBA دانشکده به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اعضای آزاد و دانشپذیران دوره‌های MBA و DBA دانشکده اقدام به تحویل منابع امانت گرفته شده نموده و همچنین در صورت داشتن جریمه‌های نقدی و غیرنقدی اقدام به تسویه آن نمایند. 

پایان نامه برای تحویل به کتابخانه (در هنگام تسویه حساب) چه شرایطی باید داشته باشد و به کجا باید مراجعه کرد؟ 

یک نسخه از پایان نامه که به تأیید آموزش رسیده باشد را به همراه یک فایل word (شامل تمام بخش‌های نسخه چاپی بدون هیچ کم و کاستی و نیز شامل چکیده و صفحه عنوان فارسی و انگلیسی) و یک فایل pdf (عیناً مانند نسخه چاپی پایان نامه) بر روی CD به کتابخانه دانشکده تحویل دهند. لینک فرم‌های مخصوص پایان نامه‌ها در سایت LMS

تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می‌گیرد؟

  • دانشجویان عضو: کلیه منابع در دست امانت را تحویل داده و همچنین در صورت داشتن جریمه نقدی و غیرنقدی اقدام به تسویه آن نمایند. در آخر یک نسخه از پایان نامه خود به صورت چاپی همراه با فایل الکترونیکی به کتابخانه تحویل دهند. (توجه: قبل از چاپ پایان نامه فایل ورد آن را به پست الکترونیک کتابخانه دانشکده (entlibrary.ut@gmail.com) ارسال نمایند و پس از تأیید نهایی فایل، اقدام به چاپ پایان نامه نمایند.)
  • دانشجویان غیر عضو: تحویل نسخه چاپی و فایل الکترونیکی طبق روال بند قبل
  • جهت تسویه حساب و تحویل پایان نامه به کتابخانه مرکزی نیاز به مراجعه حضوری نیست. CD مربوط به کتابخانه مرکزی را تحویل کتابخانه دانشکده دهید.

شرایط استفاده از پایان نامه‌ها چگونه است؟

  • پایان نامه فقط برای مطالعه در همین بخش امانت داده می‌شود. (پایان نامه جز منابع مرجع است و به هیچ وجه امانت داده نمی‌شود)
  • استفاده از تلفن همراه در این بخش ممنوع است.
  • عکسبرداری از پایان نامه ممنوع است.
  • کپی و اسکن از پایان نامه ممنوع است.
  • لوازم شخصی خود را در داخل کمد قرار دهید و صرفاً به همراه داشتن چند برگ کاغذ و لوازم نوشتاری در بخش مجاز است.
  • ۱۵ صفحه اول پایان نامه‌های دانشگاه تهران از طریق وب سایت منابع کتابخانه ای دانشگاه قابل دسترسی است.
  • فایل این فهرست در سایت کتابخانه دانشکده در بخش تازه‌های کتابخانه قابل دسترسی است.
  • در صورت استفاده از مطالب در پایان نامه یا تحقیق خود، رعایت اخلاق پژوهش و استناد دهی به منابع الزامی است.
  • ۱۵ صفحه از فایل پایان نامه قابل تهیه از بخش پایان نامه دیجیتال کتابخانه مرکزی دانشگاه است. (مراجعه به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران)
  • در صورتیکه ۲ سال از زمان دفاع پایان نامه گذشته باشد امکان تهیه فایل PDF وجود دارد:
    • پر کردن فرم درخواست در محل کتابخانه و مشخص کردن صفحات درخواستی؛
    • پرداخت هزینه فایل (دانشجویان دانشگاه تهران ۱۰۰۰ ریال، دانشجویان سایر دانشگاه‌ها ۲۰۰۰ ریال)؛
    • این امکان فقط به صورت حضوری مقدور است؛
    • ارسال فایل فقط از طریق ایمیل به مدت ۴۸ ساعت انجام می‌شود.

نحوه استفاده از یک پایان نامه برای مراجعه کننده چگونه است؟

برای استفاده از پایان نامه، فرم مخصوص را تکمیل نموده، به همراه کارت دانشجویی به مسئول پایان نامه تحویل دهید.

توجه: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها با ارائه کارت دانشجویی دارای تمدید اعتبار و معرفی نامه از دانشگاه محل تحصیل جهت استفاده از منابع و پایان نامه‌ها در محل (عدم امانت منابع و پایان نامه) مراجعه نمایند.

برای استفاده از پایان نامه به کدام بخش باید مراجعه کرد؟

به کتابخانه دانشکده مراجعه کنید.

آئین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران

آئین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران، مصوب سال ۱۳۹۸ شورای هماهنگی کتابخانه دانشگاه تهران