پرسش‌های متداول

تعداد بازدید:۴۲۲

آخرین ویرایش: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳


شرایط عضویت در کتابخانه چگونه است؟

براساس آئین نامه مصوب شورای دانشگاه تهران (متشکل از رئیس، معاونان، رؤسای دانشکده‌ها و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران) از تاریخ ۰۵/‏۰۴/‏۱۳۸۰‬ به بعد کتابخانه صرفاً به اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تهران سرویس دهی داشته باشد.

نحوه عضویت دانشجویان دانشگاه تهران در کتابخانه چگونه است؟

۱. فعال کردن ایمیل دانشگاه تهران؛

۲. ارائه کارت دانشجویی هنگام مراجعه به کتابخانه؛

چگونه می توان مقاله موردنظر را سفارش داد؟

جهت سفارش مقاله به قسمت خدمات تحویل مدرک کتابخانه مراجعه نمایید و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

آیا امکان استفاده از اینترنت در کتابخانه وجود دارد؟ 

بله، کتابخانه مجهز به اینترنت بی سیم است.

چگونه باید کتاب موردنظر خود را سفارش داد؟

جهت سفارش کتاب به قسمت خدمات تحویل مدرک کتابخانه مراجعه نمایید و فرم مربوطه را تکمیل کنید.

آیا امکان جستجوی منابع کتابخانه خارج از دانشکده وجود دارد؟

بله، شما با مراجعه به لینکhttps://lib.ut.ac.ir/faces/search/bibliographic/biblioAdvancedSearch.jspx می‌توانید در سامانه آذرسا به جستجوی منابع در سطح دانشگاه و دانشکده بپردازید. در صورت موجود نبودن منبع از خدمات تحویل مدرک استفاده نمائید.

چگونه می‌توان از کتاب های الکترونیک و سایر منابع دیجیتال کتابخانه استفاده کرد؟

جهت دریافت راهنما کلیک کنید.

آیا برای باز پس دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده الزامی است؟

خیر.

آیا می‌توان با کارت دانشجویی/ عضویت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟

خیر.

آیا ارائه کارت دانشجویی/ ‏‬عضویت برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟

بله، برای دانشجویان دانشگاه تهران، کارت دانشجویی به منزله کارت کتابخانه است.

آیا می‌توان کتاب مرجع، مجلات، منابع دیداری شنیداری و پایان نامه‌ها راه به امانت برد؟

خیر، به دلیل ماهیت این منابع و حقوق سایر کاربران این امکان وجود ندارد.

کتاب امانت گرفته شده چگونه تمدید می‌شود؟

الفت. تمدید اینترنتی (از طریق آذرسا)

ب. تماس تلفنی با شماره ۶۱۱۱۹۲۳۷ - ۸۸۳۳۹۰۹۴ - ۸۶۰۹۳۴۶۵

ج. مراجعه حضوری به میز امانت کتابخانه با در دست داشتن کارت دانشجویی؛

آیا امکان رزرو منابع وجود دارد؟ 

در حال حاضر این سرویس قطع است.

آیا دانشجویان اجازه ورود به مخزن کتاب ها را دارند؟

در زمان شیوع بیماری کووید 19، مخزن بسته است.

تعداد منابع و مدت زمان امانت آنها چگونه است؟

اعضای هیئت علمی دانشگاه ۱۱ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۳ جلد)، هر یک به مدت ۴ هفته.

دانشجویان دوره دکتری ۱۰ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۲ جلد)، هر یک به مدت ۴ هفته.

دانشجویان کارشناسی ارشد ۱۰ جلد کتاب (کتابخانه مرکزی: ۳ جلد، کتابخانه دانشکده: ۵ جلد و بین کتابخانه ای: ۲ جلد)، هر یک به مدت ۳ هفته.

نحوه پرداخت جریمه‌های نقدی به چه صورت انجام می‌گیرد؟

جریمه‌های نقدی کتابخانه از طریق دستگاه کارت خوان کتابخانه (P.O.S) قابل پرداخت است و به حساب دانشگاه تهران واریز می‌شود.

تسویه حساب اعضای آزاد و دانشپذیران دوره‌های MBA و DBA دانشکده به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اعضای آزاد و دانشپذیران دوره‌های MBA و DBA دانشکده اقدام به تحویل منابع امانت گرفته شده نموده و همچنین در صورت داشتن جریمه‌های نقدی و غیرنقدی اقدام به تسویه آن نمایند. 

پایان نامه برای تحویل به کتابخانه (در هنگام تسویه حساب) چه شرایطی باید داشته باشد و به کجا باید مراجعه کرد؟ 

یک نسخه از پایان نامه که به تأیید آموزش رسیده باشد را به همراه یک فایل word (شامل تمام بخش‌های نسخه چاپی بدون هیچ کم و کاستی و نیز شامل چکیده و صفحه عنوان فارسی و انگلیسی) و یک فایل pdf (عیناً مانند نسخه چاپی پایان نامه) بر روی CD به کتابخانه دانشکده تحویل دهند. لینک فرم‌های مخصوص پایان نامه‌ها در سایت LMS

تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می‌گیرد؟

  • دانشجویان عضو: کلیه منابع در دست امانت را تحویل داده و همچنین در صورت داشتن جریمه نقدی و غیرنقدی اقدام به تسویه آن نمایند. در آخر یک نسخه از پایان نامه خود به صورت چاپی همراه با فایل الکترونیکی به کتابخانه تحویل دهند. (توجه: قبل از چاپ پایان نامه فایل ورد آن را به پست الکترونیک کتابخانه دانشکده (entlibrary.ut@gmail.com) ارسال نمایند و پس از تأیید نهایی فایل، اقدام به چاپ پایان نامه نمایند.)
  • دانشجویان غیر عضو: تحویل نسخه چاپی و فایل الکترونیکی طبق روال بند قبل
  • جهت تسویه حساب و تحویل پایان نامه به کتابخانه مرکزی نیاز به مراجعه حضوری نیست. CD مربوط به کتابخانه مرکزی را تحویل کتابخانه دانشکده دهید.

قوانین و مقررات استفاده از پایان نامه های دانشگاه چگونه است؟

قوانین و مقرررات استفاده از پایان نامه‌های دانشگاه تهران بر اساس مصوبات هیات رییسه دانشگاه تهران است.
استفاده از پایان نامه های دانشگاه به صورت الکترونیک و مجازی است و نیازی به حضور در کتابخانه یا دانشکده نمی باشد.
رعایت اخلاق پژوهش و ذکر منبع و ارجاع دهی هنگام استفاده از منابع علمی و پایان نامه‌ها الزامی است.
 

چگونه پایان نامه های دانشکده و یا کل دانشگاه تهران را جستجو کنیم؟

با مراجعه به وب سایت کتابخانه به آدرس lib.ut.ac.ir در منوی جستجوی منابع انتخاب جستجوی منابع کتابخانه (آذرسا) می توانید تمام انواع منابع از جمله پایان نامه ها را جستجو نمایید.

چگونه می توانم به فهرست مشخصات پایان نامه های موجود در کتابخانه دسترسی داشته باشم؟

جهت دریافت فهرست مشخصات پایان نامه‌های موجود در کتابخانه کارآفرینی با مراجعه به وب سایت کتابخانه با کلیک بر لینک تازه‌ها می‌توانید فایل اکسل پایان نامه ها را دانلود نمایید.

چگونه می توانم متن و یا فایل پایان نامه را مشاهده کنم؟

جهت مشاهده فایل (ویژه دانشجویان دانشگاه تهران) و یا خرید فایل پایان نامه با مراجعه به وب سایت کتابخانه به آدرس lib.ut.ac.ir در منوی جستجوی منابع انتخاب و جستجوی پایان نامه (کتابخانه دیجیتال) می توانید فایل را مشاهده و یا خریداری نمایید.
دانشجویان دانشگاه تهران برای مشاهده فایل خارج از شبکه دانشگاه، VPN دانشگاه تهران خود را فعال نمایند.

آیا راه دیگری برای دسترسی به پایان نامه وجود دارد؟

بلی، در سامانه گنج ایرانداک می توانید پایان نامه های دانشگاه تهران را جستجو و بر اساس ضوابط ایرانداک به صورت محدود در هفته پایان نامه های مورد نیاز را دانلود نمایید.

آیا امکان دسترسی به نسخه چاپی پایان نامه های دانشکده وجود دارد؟

به صورت محدود و در موارد خاص به دانشجویان دانشگاه تهران، به صورت "در محل" با مدت زمان محدود (یک ساعت) امکان مطالعه یا یادداشت برداری وجود دارد. عکسبرداری و سایر موارد دیگر ممنوع بوده و عضویت فرد خاطی در کتابخانه های دانشگاه تهران به مدت دو ترم و یا تا پایان دوره تحصیلی تعلیق می شود.

آئین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران

آئین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران، مصوب سال ۱۳۹۸ شورای هماهنگی کتابخانه دانشگاه تهران